Egy sikeres vállalkozáshoz nem kell más, mint egy jó ötlet, megfelelő vállalkozó kedv és kitartás. A jelek szerint ez csak kevesekben van meg, s a fiatalok többsége inkább egy kényelmes állásra vágyik valamely nagy multicégnél. Kérdés, hogy mások vágyait akarjuk-e megvalósítani, vagy sajátunkat.
Sajátos örökséget cipel országunk, hiszen míg a nyolcvanas években a nyugat a Monopoly társasjátékon nőtt fel, addig nekünk nem maradt más, mint a szocialista gazdaságot jelképező Gazdálkodj Okosan. A játék élményében nincs eltérés, a célokban viszont komoly különbség figyelhető meg. Előbbi esetében szállodákat, tereket kell vásárolnunk és a tönkretett konkurenciát felvásárolnunk, a magyar verziónál viszont a hűtőszekrény és a nappali bútor jelenti a győzelem kulcsát.
Persze ez csak játék, de ha szemléletesen akarjuk érzékeltetni a gondolkodási különbséget a hazai és a nyugati vállalkozó kedv között, körülbelül idáig kell visszamennünk. S ekkor még nem is beszéltünk a két oktatási rendszer közötti különbségről: míg Amerikában a diákokat az életre nevelik, addig náluk a poroszos tanítás az elméleti ismeretekre fókuszál. Igaz, mi legalább tudjuk, hogy hol van a berlini fal, de cserébe az üzleti világban sehol sem vagyunk hozzájuk képest. Ennek jeleként a tengerentúlon hatalmas népszerűségnek örvendenek a tőzsdei rovatok, mivel sok családnak van megtakarítása részvénycsomagban, míg mi magyarok inkább hitelfelvételben gondolkodunk.
Talán ezért is nálunk a fiatalok körében alacsony a vállalkozási kedv, hiszen kevés a nyilvánosságra kerülő pozitív példa, s ahogy távolodunk a rendszerváltásról, úgy egyre népszerűbbek a multik zsíros állásai az önállósodáshoz képest. Ezt támasztja alá a Főiskolás és Egyetemista Vállalkozók Országos Szövetségének adata is, amely szerint az érintett korosztálynak csupán 5 százaléka tervezi a vállalkozói életmódot, annak ellenére, hogy a felsőoktatásban hallgatók csaknem 25 százaléka gazdasági területen szerez diplomát. Mindamellett, hogy a mai világban szinte senki sem lehet abban biztos, hogy munkáltatója egy év múlva is ragaszkodni fog hozzá, míg vállalkozóként mindenki a saját ura lehet. Érdemes feltennünk magunknak a kérdést: mások álmainak megvalósulásához szeretnénk-e asszisztálni, vagy a sajátjainkat kergetjük-e inkább.
Egy jó ötlet kell
Egy sikeres vállalkozáshoz ugyanis nem kell más, mint egy jó ötlet – legyen az egy új találmány, vagy egy piaci rés – és kitartás. Az út egy lépéssel kezdődik, de aki eltökélt céljaiban, az általában képes arra, hogy végigjárja. Természetesen a nehézségeket is érdemes számba venni, hiszen később azok akadályozó tényezőként jelentkezhetnek. Vagyis érdemes minél hamarabb kipipálni őket. Ilyen kardinális probléma lehet a forrás, a kapcsolati tőke és a vállalkozói ismeretek hiánya. A vállalkozást csak akkor érdemes elindítani, ha már egy életképes üzleti terv van a kezünkben.
Érdemes figyelnünk a pozitív példákat is, mint amilyen „A jövő fiatal vállalkozója” díj. A pályázaton ugyanis idén közel nyolcvan pályamunka érkezett, ami mindenképpen jó eredményt jelent. Közülük a speciális írásfejlesztő toll, a tincses kecskék tenyésztésének, s a vadászutakra specializálódott utazási irodának ötlete vitte el az első három díjat. Mindez ráadásul egy tendenciát is jelöl, hiszen tavaly szintén egy innovatív találmány vitte el az első díjat, ám a második-harmadik hely megcserélődött. 2006-ban a motoros utazási iroda bronzérmet, míg a mobil húsbolt bronzérmet ért. Vagyis úgy tűnik, hogy a jövő a kutatás-fejlesztésé, az élelmiszeriparé és az utaztatásé.
A pénz önmagában nem elég
Alap frázis, de jelen helyzetben is igaz, hogy minden kezdet nehéz, mivel egy évet követően a tavalyi győztesek körülbelül most jutottak el oda, hogy álmaikat valóban megvalósítják. „Mikor belefogtam a saját vállalkozásomba, el sem tudtam volna képzelni, hogy milyen nehéz feladattal állok is valójában szemben” – árulta el kérdésünkre Kiss Péter, a tavalyi győztes, aki jelenleg találmányának tesztelését végzi, s egyelőre csak kis szériában értékesíti termékét. A fiatal vállalkozó szerint a legnagyobb segítséget nem a hárommillió forint értékű támogatás jelentette. „Részben a korábbi médiatevékenységnek köszönhetően kialakult kapcsolatok és partnerségi viszonyok azok, amelyek mind a mai napig is döntően segítik a munkámat”.
A cikk terjes terjedelmében megtekinthető: Spiritusz Campus 2008/IV
10 április 2008
Vállalkozz okosan
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése