Esőben lassan kell hajtani. Alapvető vezetéstechnikai tudnivaló, ám a jövőben a KRESZ is előírja majd. Kérdés, hogy mi számít csapadékos esőnek, s ki állapítja meg? Ez még csak egy példa a zavaros KRESZ-módosítás tervezetből.
Kihagyhatatlan labdának tűnik a Népszabadság azon megállapítása, amely szerint „krisztusi korba lépett a KRESZ”. Nem is a kijelentésben megbúvó képzavar, sokkal inkább a kivételes metafora miatt, hiszen a lap által elsőként megszellőztetett módosítások csak nagy naivsággal nevezhetők megváltásnak. A megfoghatatlan sebességkorlátozások és szabályozások ugyanis egyelőre nem nevezhetők monstre módosításnak, még akkor sem, ha elvileg a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium folyosóin ezt suttogják. Kétségtelen, hogy elavult a KRESZ – sok más szabályozáshoz hasonlóan -, s szükséges a módosítása, ám a jelenlegi javaslatok képlékenynek tűnnek, így nagy valószínűséggel sok minden nem fog megváltozni. Igaz, egyelőre még csak javaslatról beszélünk, amelyet remélhetőleg társadalmi egyeztetés fog követni, de még ezek után is érdemes csínján báni a jelzőkkel.
Sok szakértő szerint ráadásuk nem is a „krisztusi kor” – a hívők most sírnak – indokolta a módosítást, sokkal inkább az Európai Unió Fehér Könyve, amely kimondta: a tagállamoknak 2010-ig a felére kell csökkenteniük a halálos balesetek számát. Ezt Magyarország is vállalta, igaz csak haladékkal, 2015-re. S a statisztikák szerint még ezt sem tudjuk tartani, hiszen a rendőrség minden erőfeszítése ellenére is nőtt a halálos kimenetelű balesetek száma az utóbbi években.
Szigorítanak is, meg nem is
Mit lehet ilyenkor tenni? Tiltsuk be az alkoholfogyasztást? Kipipálva. Emeljük meg a bírságokat? Kipipálva. Telepítsünk még több traffipaxot? Folyamatban, vagyis kipipálva. Csökkentsük a sebességkorlátozást? Kellene, de melyik képviselő szavazza meg a mai kormányban, amikor már így is meglehetősen népszerűtlenek. Nincs mást tenni, alkalmazzuk a láthatatlan korlátozás elvét, amely jól bevált már a dohányiparban (Egy doboz cigaretta ugyanannyiba kerül, de már csak 19 szál van benne), s amelyet már a magyar népmesék is megénekeltek. Szigorítom a sebességkorlátozást, meg nem is.
Aigner Szilárdot minden út mellé!
Vagyis a jelenlegi sebességhatárok maradnak, csak csapadékos időben változtatnak rajta. Mivel a balesetek nagy számban a relatív gyorshajtás miatt következnek be, - azaz nem az útviszonyoknak megfelelő sebességgel közlekedünk - az új KRESZ-ben autópályán esőben 110-re korlátozzák majd a maximális sebességet. Autóúton e miatt 90-ről 70-re kell majd lassítanunk S valahol itt a probléma: mi számít csapadékos időnek? Havas, ónos eső esetén nincs apelláta – bár a legtöbb sofőr ilyenkor automatikusan lassít is. De mi a helyzet egy gyors nyári zivatar során. Az csapadékos eső, vagy nem? Mulatságos szituáció lesz, amikor a rendőr meg a sofőr arról fog vitatkozni, hogy milyen is az időjárás. Aigner Szilárd tegyen köztük rendet. Illetve egy bírság során mi lesz, ha felebezz a vezető? Igazolja a rendőr, hogy csapadékos volt az út, ha tudja…
E vonalon szintén megfoghatatlan javaslatnak tűnik, hogy a jövőben az autópályán közlekedő járműveknek emelkedőn is tudniuk kell majd tartani a minimum 60 km/órás sebességet. A kérdés már csak az, hogy milyen százalékos lejtőn, illetve ezt ki fogja mérni? Talán ezt nem szigorítani kellene, inkább több gyorsítósávot építeni. Az talán jobb megoldás lenne. Igaz az egyik kiadással jár. Viszont mi lesz, ha a kamionnak tömege válassza inkább a főutakat? Akkor a falvak fognak – jogosan – tiltakozni az áthaladó forgalom miatt. Veszélyes játék ez, ezért érdemes lenne jobban átgondolni.
Az autósoknak üdvözítő viszont, hogy a KRESZ-tervezet állítólag felhatalmazást adna az útkezelőknek, hogy egyes útszakaszokon megtiltsák a kamionoknak az előzést – írja a Népszabadság. Sajnos talán ezzel is vitatkoznunk kell, mert igaz, hogy így balesetek előzhetőek meg, de mi van akkor, ha így az úton egy hosszabb „karaván” alakul ki, s az autósok igyekeznek majd előzgetni. Ez is hasonlóan veszélyes, s a fene tudja, hogy kevesebb balesettel jár-e.
A cikk folytatódik: http://netnap.hu/cikk/5696/<
12 április 2008
Új KRESZ: nem megváltás, zavaros módosítás
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése