Mostoha sorsa van Magyarországon az elektronikus fizetésnek. Megvannak hozzá az eszközeink, mégis kevesen élünk vele. Mindez igaz a közigazgatásra is, amely legnagyobb szolgáltatóként komoly lökést adhatna az érintett területnek.
A második alkalommal megrendezett e-money symposium az elmúlt évhez hasonlóan nem hordozott sok pozitív információt. Annak ellenére, hogy az elektronikus fizetési lehetőségek ma már ismertek és elterjedtek, az embereknek mégis csak kis százaléka használja azokat a mindennapokban. A Medián felmérése alapján bár sok ember rendelkezik bankkártyával, többségük csak ATM automatából való pénzfelvételre használja, s a felhasználóknak csak 63 százaléka fizet vele. Ráadásul a megkérdezettek 84 százaléka nyilatkozott úgy, hogy nem adná meg a bankkártyája számát az internetes vásárlások kapcsán. Így a bizalmatlanság komolyan visszaveti az online kereskedelmet.
Mindezt a bankok statisztikái is alátámasztják, hiszen míg minden magyar pénzintézet kínál webes elérhetőségeket, az ügyfeleknek csak 20 százaléka rendelkezik azokkal. Ráadásul közülük csupán nyolcszázezer ügyfél az, aki aktívnak tekinthető, míg egymillió társuk nem használja ki a szolgáltatást. Ők is leginkább csak számlalekérdezésre használják az oldalakat, hiszen évente például átlagban csak 8 átutalást indítanak.
Kihasználatlan megoldások
Az okok többrétűek. Egyrészt az emberek bizalmatlanok, hiszen félnek a visszaélésektől és a hackerek támadásaitól, másrészt szeretik szó szerint kézben tartani a dolgokat. Így egy virtuális – kvázi láthatatlan - átutalás számukra idegen, amiért sokan döntenek úgy, hogy jobb inkább személyesen intézni ügyeiket. Pedig kihasználatlan megoldások bőven vannak: ma már gyakorlatilag minden banki műveletet intézhetünk otthonról, közüzemi számláinkkal sem kell a postára rohangálnunk, és egyre több mindenért fizethetünk a mobil-telefonunkkal. Így többek között a lottószelvény kitöltés, az autópálya használat, az újság-előfizetés, a mozijegyrendelés és némely városokban a parkolás is elintézhető egy SMS küldésével. S ekkor még bankkártyával elérhető az interneten szolgáltatásokról és javakról még nem is beszéltünk. Ennek ellenére a pénzintézetek és a mobilszolgáltatók további lehetséges megoldások és szolgáltatások bevezetését tervezik, remélve, hogy előbb-utóbb átszakad a gát, és az emberek ráeszmélnek az elektronikus fizetés előnyeire.
A cikk folytatódik: http://www.netnap.hu
04 december 2007
Egyablakos ügyintézés, fizetés nélkül
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése