07 január 2005

Online rádiók – hova száll a szó?

Itthon még csak hobbi, a tengerentúlon már komoly (reklám)piaca van. A már működő hazai online rádiók terjeszkedésének egyik legnagyobb akadálya a jól körülhatárolt hallgatói célcsoport hiánya.

Míg hazánkban az internetes rádiózás egyelőre csupán néhány ember hobbija, akik kedvtelésből szerkesztgetik saját kis médiumukat, az Egyesült Államokban hatalmas optimizmus övezi az internetes rádiókat. A Forbes magazin nemrég megjelent tanulmánya szerint az amerikaiak 40 százaléka tett már kísérletet internetes rádió hallgatására, s a 280 milliós országban 38 millióan legalább havi rendszerességgel hallgatnak ily módon rádiót.

Bár az adók hirdetési bevételei a magas hallgatottság ellenére is viszonylag alacsonyak, a gyerekcipőben járó műfaj szószólói hangsúlyozzák, hogy a földi sugárzású piacból máris sikerült egy aprócska szeletet kihasítaniuk. A rádiózás nagy öregjei bizakodóak, Eric Ronning és Andy Lipset úgy véli, hogy rövid időn belül akár 100 millió dollárnyi hirdetési bevételt generálhatnak az adók, az üzletág képviselői pedig arra számítanak, hogy növekedési görbéjük a szélessávú internet terjedéséhez lesz fogható, ami jelenleg az amerikai háztartások 40 százalékában elérhető.

A Forbes példaként az AirAmerica nevű, földi sugárzású rádióhálózatot említi meg, amely a működése első hónapjában komoly gondokkal küszködött. A kibertérben azonban beváltak az elképzelései: a sugárzás első hetében mintegy kétmillió alkalommal hangolódtak rá az állomásra a számítógéppel rendelkező hallgatók.

Csak kiegészítő eszköz

Rövid szörfözésre van szükség csupán, hogy kiderüljön, egészen más a helyzet Magyarországon, így nem csoda, hogy hazai reklámpiac is kéreti magát, és bátortalanul tekint az új lehetőség felé. A Magyar Reklámszövetség 9 milliárd forintra becsülte a 2003-as éves rádiós reklámköltés nettó összegét - szemben a Mediagnózis 15,9 milliárd forintjával. Igaz, ez utóbbi cég a hivatalos listaáron történő értékesítést veszi figyelembe, az hogy a tarifákból a rádiók mekkora kedvezményt nyújtanak hirdetőiknek, pontosan nem derül ki.

A cikk itt folytatódik: www.fn.hu

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése