06 január 2009

Problémás ajándékok: mit kezdjünk velük?

Gond van az ajándékkal? Nem érkezett meg időben a külföldről rendelt számítástechnikai cikk? Utánajártunk, hogy mit tehetünk akkor, ha valamiből kettőt is kaptunk, ha egy terméket szívünk szerint másik márkára, vagy ha azt egy másik színű megfelelőjére cserélnénk. Némely esetekben érdemes felkötni a nadrágszíjunkat, hiszen néha az általunk megkérdezett fogyasztóvédők szerint is csak a másik fél jóindulatában bízhatunk.

A karácsonyi ihlett és az áldott, békés pillanatok után biztosan sokakban megfordul a gondolat, hogy a szerencsétlenül elsült ajándékaikat egy másikra cserélnénk. Az első pillanat meghatóságát még könnyű leplezni, de az emberben idővel folyamatosan mocorog a gondolat: ki kellene cserélni.

Nem szégyen ez, hiszen a napjainkban dúló ajándékozási kényszerben bizony becsúszhat egy-egy gikszer. A jogszabályok nagyon helyesen azonban nem csak minket, a fogyasztókat védenek, hanem a kereskedőket is, így nem szolgálhat cserealapot egy szerencsétlenül választott szín, egy nekünk nem kedves márka, vagy egy kétszer is megkapott monitor. A törvény ugyanis egyértelműen fogalmaz: a kereskedőnek csak akkor van kötelessége, ha a termékkel minőségi kifogással élünk. Magyarán egy hibamentes készülék esetén csak az adott kereskedő jóindulatában bízhatunk.

„Karácsonyt követően többen is megkeresnek minket hasonló problémával, mivel a fogyasztók nem mindig vannak felkészülve olyan esetekre, hogy az ajándék véletlenül az nem tetszik, más is vesz egy hasonlót, illetve a megajándékozott nem egészen arra vágyott, amit kapott. Ilyenkor nem szükséges a kereskedőnek cserélnie a terméket, ám ettől függetlenül dönthet úgy, hogy mégis megteszi azt. Az már csak a saját jóindulatán múlik” – nyilatkozta Szép Gábor, az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület szóvivője.



Kathi Attila, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Társadalmi Kapcsolatok főosztályvezetőjének elmondása alapján ez ráadásul még a három napon belül visszavitt készülékekre is igaz, amiket a kereskedőnek csak akkor kell cserélnie, ha azok meghibásodtak. Kivételt csak az interneten, telefonon és postán rendelt készülékek jelentenek, amelyeknél 8 napon belül indoklás nélkül is elállhatunk a vásárlástól.

A cikk teljes terjedelmében a PC World 2009. januári számában olvasható.

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése